Resa Norrland och Habo. Mycket regn och mycket väg

Endast 2 dagar sen. Nästan fredag iallfall.

Då har man varit ute och flängt hit och dit, eller ja till Habo camping och sen till Norrland en sväng i år igen. Älskade Norrland. Känner så himla fridfullhet där. Men som sagt först till Habo. Vi och en grannfamilj åkte med våra husbilar dit. Vi var egentligen på väg till Vadstena Camping, det skulle finnas plats, trots att vi inte kunde boka. Men halvvägs dit fick vi reda på att det var fullt. Hmmm. Då blev det efter mycket om och men Habo Camping. Ett litet eget hörn fick vi till. Trevligt. Fanns servicehus osv. Men där var aldrig jag. Stranden var det en liten bit bort att knata till. Och det gör ju inget. Men den var däremot inte så kul. Sanden var fin, men med en rackans massa bark, pinnar och annat småskräp i. Plus flygmyror och andra kryp. Så barfota var inte att rekommendera att gå. Fast hyffsat långgrunt var det såg jag. Själv var jag inta i. Vi satt på behörigt avstånd från alla. Handsprit och våtservetter.  Men jag tog inga kort på campingen. Varför? Inte en aning. Glömde. Men på väg till campingen stannade vi i Gränna på polkagristillverkning. Ett sedvanligt stopp för inhandling av lite polkagrisar. När vi ändå har vägarna förbi så att säga.

Men en av dagarna gjorde vi en utflykt till en Bisonfarm i närheten. Det var häftigt värre. Men jag var inte med på safari tyvärr. Satt och vaktade prylar då. Jag var och tittade på ett par hagar. Såg bisonmammor med sin bisonbarn. Så maffiga och häftigt. Sen fanns det en hage med 2 tjurar. Och det var inga små killar det heller. Lite ”tjuriga” var dom. På grinden till tjurarna fanns en skylt där det stod att man inte skulle man inte gå närmre än 5 meter. Starka killar, så om dom skulle bestämma sig för att gå ut, så skulle dom göra det.  Då skulle jag inte vilja va där. Men när jag satt och fikade med en bekant, iväntan på safari-gänget mitt i mot grinden hände det en grej. Vi hade en väg emellan grinden och oss. Vi satt och väntade på gänget som åkte safari inne hos bisonen som sagt, så såg vi något så urbota korkat. Som kunde ha gjort att vi drastisk hade fått ta till flykt. En karl som retade en av tjurarna. Han stod kvar intill grinden emedan en av tjurarna kom fram. Vilket man inte fick. Och började gosa och klappa på tjuren. Dom gillade inte att bli klappade. Då började tjuren frusta och slå hornen i metallgrinden så det tjongade. Frun till den korkade karln sa till honom, då gosade han ännu mer. Och retade där med upp tjuren ännu mer. Inte förrän personal sa till flyttade han på sig. Men bara någon  meter först, innan det sällskapet gick sin väg. Tjuren svängde lite med huvudet och vände då och lunkade in åt hagen igen. Denna tjur hade inte haft några som helst problem med att forcera denna grind om den hade velat. Vill dom gå ut, då gör dom det.

På väg hem från HABO Camping stannade i vid Karlsborgs fästing. Och gick på museum. Vi skippade rundvandringen. Museet var jätte trevligt. Fanns mycket att se. Jag brukar inte var så intresserad av militärhistoria så. Killarna tyckte nog det var mer kul än jag. Men jag fick utbyte av det än då. På mitt vis. Vi hittade en kyrka där. Otroligt vacker. Vi gick in och tände ljus för våra anhöriga.

Jo, Norrlandresan. Vi åkte först till Tärnsjö, till en skinn-outlet. Å vilken butik. Gick runt och fullkomligt njöt av besöket. Köpte lite skinn-spill i olika tjocklekar. Hit skall jag absolut komma igen. Måååååånga gånger. Fick så mycket idéer och inspiration.

Sen for vi vidare till Furuviksparken. Men vädret var inge vidare. Regnskurar och droppande till och från. Parken är ju delvis inte igång. Den delen som tivoli osv är i är ju stängt Lite ätbartställen var öppna bara dock. Och sen själva djurparken var igång. Vi var där ca 1,5 timme innan dom stängde, så det var inte mycket folk får man säga. Men av dom som var där, var faktiskt en hel del utländska besökare. Trodde inte de. Vi travade runt och kollade på lite djur. Vi såg inte så mycket av dem, djuren alltså, om jag skall va ärlig. Men grönt och fint var det i parken. Och skön luft. När vi, straxt innan vi åkte från Furuviksparken, tog vi en fika på ett café inne på tivoliområdet. Totalt solo var vi där. Jo, när vi satt där, hörde vi ett högt fågelskrik, men såg inget först. Men sen, såg vi vad det var som skriade. En påfågel kom spatserande runt hörnet mellan cafe-borden. Kikade in på restaurangen, speglades sig i glaset. Sen fick den syn på oss. Och min macka. Vi fick vifta båda två för att den skulle gå igen.

På väg till Höga kusten, åkte vi förbi bike-firma. Gisses vad många fina cyklar det fanns där. Galet. Min sambo har varit där många gånger, men inte jag. Mycke trevlig avstickare.

Vart bar det av sen då? Jo mot höga kusten. Men rackans vad det blåste. Gisses. Husbussen flyttade sig nästan 20 cm i sidled på Höga kust-bron. Vi åt lunch på en parkering där bredvid, när vi kommit över, det lutade en aning på parkeringen. Så soppan låg lite ”Snett” i tallrikarna. Vi hade turen att få parkering. Som sista. Knökafullt. Vi gick en runda och höll oss på behörigt avstånd från folk. Var in på en butik där med sjukt snygga bagar/väskor. (jag har en ryggsäng här ifrån, som jag fick för ett par år sen. ) Nu blev det en ursnygg keps. Jag köper inte mycket kläder, så detta kunde jag unna mig. Eller jag, jag fick den av sambon, typ. Och sen åter handsprit och vårservetter. Jo, jag lyckades med konststycket att få ner ett kak-paket bakom skafferiet. Hua. Så för att få tag i lunchen, som vi skulle inmunda i husbilen vid Höga kust bron., fick vi ta bort jalusi-fronten först på skaferiet. Och plocka ur alt ur skafferiet oh lägga på sängen. För vi kunde inte laga det förrän vi kom till campingen. Det var inte poppis. Min sambo plockade tålmodigt isär hela skafferiet sen senare så jag kunde fiska fram kakpaketet från sidan. (Och dom kakorna var inte ens goda.) ha. Skafferiet skulle sen skjutas tillbaka.  Det var många skruvar som skulle tillbaka också. Jaja , det fixade sig. Men det tog sin lilla randiga tid. Tur att sambon är händig osv.

Camping ja. Tjo ho. I dessa tider när hela sverige har upptänkt Camping. Och ”hemstrar”. Fullt överallt. Man ser folk längs vägar  med telefoner i högsta hugg, förmodligen ringde dom runt precis som vi. Visst, man kan ringa långt i förväg och boka, om nu det hade hjälpt i år.  Men vi frikampar ju en hel del, så för oss är det inte superkatastrof. Men det var många mer som gör det i år också. Men då har man ingen el förstås. Vi lyckades i alla fall boka ett ställe via nätet, fick bekräftelse via mail. Och då tror man ju att det är klart, eller? Men icke. Då vi kom dit sa dom att det var fullt sa dom. En stackars ung herre, med röda flammor på kinder och hals, sprang och kollade. Och bad om ursäkt, men det var ju inte hans fel, utan det förbaskade bokningssystemet.   Jaja. Då ringde vi runt lite till. Och fick tag i en plats på Snibbens Camping, lite underlig plats på gräsmattan, som kändes som den var improviserad. Men spelar roll. Plats fick vi, el fick vi från en utrullad kabeldosa. Och alla stod med bra avstånd till varandra ur brandsynpunkt osv. Och vi stod kanske max 10 m från sjön. Sååååå mysigt. Lugnt och skönt. Det fanns ett allservicehus, men i dessa tider undviker jag sådant. Var bara där och hämtade vatten. Och allt såg fräscht och fint ut. Vi sov här i två nätter. Med en utflykt i mellan och kom tillbaka. Tog lite kvällspromenader längs sjön på vällarna. Härligt och energigivande.

Mellandagen på campingen var vi på lite utflykt. Tyvärr var det väldigt mycket blåst och för att inte tala om regn.  Vi parerade dom flesta skurar rätt bra. I alla fall. En tur till Skuleberget  blev det. Men tyvärr var inte linbanan upp igång. Stängt för första gången på 50 år, stängt pga av renovering, öppnar nästa år. Och klättra var det inte väder för. Så vi vandrade runt lite nedanför, pratade med en guide och så. Vi åkte sen för bi Fjällrävens outlett, tänkte de kan ju va kul. Tjena. Där var det låååååång kö på runt 15-20 meter utanför. Så det gick ju sorgligt nog bort. Vi stannade till på Docksta skor. Liten väldans trevlig butik. Det blev ett par dojor var

Sen blev det en litet stop vid en loppis/ secend hand. Gjorde några små fynd. 2 träskålar, en kattburk och en köksgrej att riva div på. Hade hoppas på flera loppas denna tur, men så blev det inte. Bättre upp nästa gång

På väg hem åkte vi till Västanfallet. Jag blev helt betagen, helt och hållet. Gisses amalia vad vackert. Stod bara och gapade. När vi kom dit, ösregande det. Så när det höll uppe en stund, passade vi på. Tänk vad naturen kan. Det är svårt att göra det rättvisa på bild.  Hit måste jag helt enkelt komma tillbaka till. Vi vandrade runt en bra stund. Kollade lite loppisar bredvid, butiken osv också. Så mysigt ställe. Tänk sig detta ställe i strålande solsken. Måste vara het makalöst. Och det var glest med folk denna dag, vilket vi var tacksamma för

Vidare på vår färd hem från Norrland så åkte och hälsa på ett par utanför Sundsfall. På coronaavstånd naturligtvis. Vi tog en lite genväg. Och åkte verkligen ute i ingenstans. På ca 3 mil genom skogen på en grusväg, mötte vi ingen, såg ingen. Inte ens något djur. Solen tittade fram en stund. Det var totalt öde hela vägen. Och tät tät skog. Jag är frälst i Norrland. Suck. Så vackert. När vi landade till hos våra bekanta, fick vi njuta av mysig kvällssol och en maaaaaassa knott. Det kom några änder på besök. Runt 8-9 stycken.

Både upp och ner stannade vi på Rastplats Ångersjön. Vacker och trevlig rastplats. Välbesökt och kändes bra. Vid en sjö. Jätte trevlig. Det roliga var under denna Norrlandstripp, var alla snökäppar som satt kvar här och var. Ute i tid. Ja ,när vi åkte förbi Leksandsbröd, har handlat där några gånger, var det en låååång kö utanför. Så då struntade vi det. Ingen av oss ade lust att stå i kö för att köpa knäckebröd. Som det är mest jag som äter. Tråkigt och snopet. Kattvakten hade glömt mina plantor, när vi var borta. Då kan det se ut så här

Ja detta blev ett mindre rese-skildring.  Rörig sammanfattning, men en sammanfattning dock. Nu tillbaka till hemma-verkligheten och indre utflykter bara

Hoppas ses på fredag. Glöm inte att hålla avstånd, tvätta och sprita händerna. Och våtservetter är alltid bra att ha med