Semester, skörda och energipåfyllnad

Hå o hej

Gisses vad varmt det varit i ett par tre dagar. Jag är ingen vän av jätte värme. Mitt personliga ideal är runt 25 grader. Idag var det 31 grader. Puuuuu. Förutom att dörr och samtliga fönster är öppna, 2 st takfläktar igång. Och åtminstone 6 andra fläkar i olika storlekar och varianter är igång. Klockan igår kväll23,00 är det 26 grader varmt inne och 17 grader med tropisk känsla ute.  I går kom jag/vi hem från en 6 dagars tur, där av min bortavaro. Skulle ha blivit 5 men blev 6 dagar av bara farten. Och vart har turen gått denna gång????

Jo , på måndag vid 14 tiden åkte vi hela la familja iväg. Jodå. Vi åkte förbi nedan för Brahe Hus. Den ruinen väcker alltid min fantasi. Inbillar mig att där kan man nog se ett o annat i skymningen. Såg ut sen ut mot vattnet mot Visingsö. Där har jag tyvärr inte varit än. Men någon gång ska jag komma dit. Någon gång. Vi stannade till i Gränna, ett nästan obligatoriskt stopp när det gäller oss. Gott. Efter det gick färden vidare till Ullareds ställplats. Bra och lugnt ställe utan el, bra pris och bra servicehus. Proppfullt. Men en liten plats fanns ändå kvar till oss. Där blev det husbilsmiddag

På morgonen så gick vi upp tidigt, gjorde vår toalett och åkte över till Ullared redan straxt efter 8 på morgonen. Så åt vi vår frukost där på parkeringen i husbilen. Så att vi kunde tåga in vid 10-tiden. Inga köer in tack o lov. Det vägrar vi att stå i. Då går vi hellre runt och väntar till sen. Men när vi varit inne i varuhuset en stund började de fylldes snabbt på. Gisses vad det var folk sen. Lite för mycket för min smak. Men har jag gått in får jag bita ihop och köra en och annat djupandning. I ”mellantid” tog vi fika paus. Sammanlagt var vi väl där inne i ca 6 timmar under. Kändes som mer. Det blev några kassar. Men faktum är att det blev inget onödigt. Det blir det faktiskt sällan. Jag bunkar som alltid diverse hushållsprylar för ett åt framåt. Samtliga blev nöjda med sina inköp. Och faktum är att det kanske hihi kan bli en tur förbi i näst vecka igen med då är vi bara 2. Vi får väl se

När vi handlat färdigt styrde vi kosan mot Ölandshållet. Tvärs igenom landet. Men slog snabbt läger på Hörnsjöns Camping som inte ligger långt ifrån Ullared. Denna gång en plats med el. Så vi kunde dra igång luftkonditioneringen för natten.  Urgulligt och trevlig liten camping. Mycket trevlig personal. Ambitiös och serviceinriktad.  Det blev en väldigt spartansk middag med nudlar och mackor. Alla var ursega o trötta. På denna camping fanns både minigolfbana, chans till fiske och pool. Och lite annat. Men vi övernattade bara. Och softade utanför bilen. Det fanns en liten sjö där som var urgullig. Och när vi sover vakar lilla katten Doris över oss. Hon har fått namnet efter bilen som heter Disel-doris. Doris ögon laddas upp under dagen och lyser sen när mörkret lägger sig.

På för middagen efter drog vi från Hörnsjön vidare mot Öland Stannade till vid Kalmar slott. Vandrade runt utanför muren. Pampigt ställe. Någon gång ville jag nog gå en slottsvandring inne i slottet med. Är liksom väldigt förtjust i sådana. Men nu fick vi nöja oss med utsidan. Vilket inte var det sämsta må jag säga. Klarblå himmel. Riktigt riktigt vackert må jag säga. Vi vandrade runt ett bra tag. Nu hade det börja bli lite sent, så det var dags att ta sig till campingen vi bokat. Lika kul att åka över Ölandsbron tycker jag. Lång och vacker. . Vilket byggnadsverk.

Jaha ja då slog vi läger på Öland. Närmare bestämt Mölletorps Camping. Är skulle vi va 3 nätter. Denna första blev utan el. I väntan på en plats med el. Tyvärr var där vi hade blivit visade, var inte platserna utmärkta. Det blev lite av hela havet stormar. Ingen ville stå på kullen, av förståeliga skäl. Man hade parkerat lite som man villa kan man väl uttrycka det som .Så så fick det bli för också oss. Märkligt att inget var utmärkt. Jaja, det gick det med. Kvällens middag bestod av tunnbrödsrulle med mos, korv, gurk-majonnäs typ. Ingen favorit för min del. Men det gick ned. Vi tog en promenad framåt sena kvällen för att spana in denna camping. Stor som sjutton. Jääklar vad folk. Det var underhållning på restaurangen, med det tystnade väl vid 22,15 ca. Var sen tämligen lugnt och tyst för att va så stor camping.

Denna dag blev det ut på strövtåg. Vi skulle ju ändå röra på oss för att byta till el-plats. Det bar av till Ismanstorps ruiner. Jag säger bara wow wow. Skitvarm, kändes som kokpunkt. Men ooooooo. Och promenaden från parkeringen till ruinen var bedårande vackert. Klättrade över en fårtrappa och sen mot ruinen. Tror den var från 600-talet eller nått. Så många grunder. Här satte min fantasi åter igång. Gisses. Hit måste jag återkomma till. Efter den bravaden åkte vi till Borgholms slottsruin. Där har jag varit ett par gånger förut. Det är en otroligt vacker borg. Vilken häftig byggnation. Hit kan jag återkomma hur många gånger som helst. När sett oss mätta på detta bar det iväg tillbaka till Mölletorps Camping. Till vår el-plats.  Den delikata middagen som serverades denna gång var köttsoppa på burk med skinkmackor. Tjoho. Så man blev mätt denna kväll med. Med intensiv värme är man inte så jättehungrig. Mycket dricka och något sött blev det mer.

Närmaste dagarna 2 dagarna hände inte mycket. Slöa och trötta. Gänget gick och badade  emedan jag läste och hantverkande. Fäste div trådar på pads och disktrasor. Men vi grillade korv en kväll. De e ju för mysigt. Grilla korv ute så där. Smakar alltid godare än hemmavid av någon underlig anledning.  En kväll spelade vi minigolf. Attans så kul. Och jag kom inte sist. Haha.  Jag kom 3:a. Vi fick åter bevittna en helt magisk solnedgång. Det tråkiga vad doften som då och då infann sig. Antingen avloppsdoft eller rutten tång. Ingendera så speciellt trevligt. Kanske jag föredrar en mindre camping nästa gång. Jag gillar mest dom mindre. Smaken e olika.

På väg hem åkte vi förbi någon festlighet som visade upp äldre bil och traktorer. Och äldre maskiner som hjälpte till med ved klyvning. Men besöket blev bara som hastigast. Men kul att se i det fina vädret. Sen bar det hemåt. Och lika kul som det är att åka iväg, lika skönt är det att komma hem tycker jag. Fylld av nya intryck och idéer.

Växtligheten hade klarat sig riktigt bra måste jag säga. Några såg lite extra ledsna ut. Bra jobbat för att inte ha haft någon bevattningshjälp. Skördade persilja, dill och gräslök igen. Paketerade i lagom portionsbitar. Samt så skördade jag åter igen pepparmynta och äppelmynta som lades på tork. Tog upp vitlöken. Det var inte så himla många. Vissa var stora, vissa var små. Hängde dom på tork i en nätställning jag hittade i källaren.  Bakade en underbar smulpaj av rabarber och jordgubbar med vaniljsås till. Tyvärr var jag inte snabb nog att fota den. skärpning alltså. Men jag måste visa 2 av potatishinkarna. Galet vad det växt på dessa dagar jag varit borta. Uj.